GRANADA

Vilken intensiv, men fantastiskt dygn vi hade i Granada. Bussen gick 3.30 (egentligen skulle den gått 3.20 men vi är ju i Spanien.. ) Vi försökte sova lite och slumrade till lite då och då innan vi var framme i Granada vid strax innan 9. Hittade bussen som tog oss lite närmare centrum och sedan fick vi byta till en annan buss och vi kom fram till själva centrum. Blå himmel och behaglig morgontemperatur. Vi började med att gå ett varv runt den stora katedralen, innan vi tog en minibuss upp till Granadas kanske största turistattraktion; Alhambra. Det är ett stort borg- och palatsområde, på en höjd med utsikt över hela staden och bergen Sierra Nevada. Vi hade försökt köpa biljetter på internet, men det var slutsålt så vi åkte upp för att kolla om det känns några kvar trots allt. Biljetter som fanns kvar var till trädgårdarna och områdena runt omkring det stora palatset, vi kunde alltså inte gå in i själva palatset. Men vi nöjde oss med områdena runtomkring och det var lika fint, om inte finare det. Välgjorda trädgårdar med fontäner och massa blommor, mestadels rosor. Utsikten utöver staden var hur fin som helst och man gick runt och bara njöt. Luktade gott och frisk lukt och miljö med all grönska. Helt klart värt ett besökt!

Efter någon timme inne på Alhambra promenerade vi ner mot centrum igen. Titta på Plaza Nueva (stort torg), gick vidare längs floden Río Darro och gatan Carrer del Darro. Satte oss och tog en dricka vid Paseos de los Tristes innan vi vände tillbaka och gick och köpte biljetter till en Flamenco uppvisning senare under kvällen. Promenerade mot området Albaycin som är ett arabiskt gammalt område med fina hus och smala gator. Vi strövade runt lite och satte oss och fikade lite. Gick tillbaka mot centrum och mot katedralen igen. Nu hade det öppnat massa mysiga affärer där runt omkring. Granada är även ganska känt för sina téer så finns mängder av té och ört affärer. Det arabiska området har nog haft en del inflytande angående téerna.

Värmen under dagen steg till runt 34 grader, så att sätta sig och vila och titta på folk innan flamenco uppvisningen började var välbehövt.

Flamencon började 19 och först var vi lite oroliga att vi skulle vara själva, för vi hade uppfattat det som att det skulle vara i en stor teater sal, men det var pyttelitet och lättade så var vi inte ensamma. Flamenco är väldigt populärt i södra Spanien och det var intressant att uppleva och se det. Mycket power och attityd och vilken taktkänsla. En man spelade gitarr, en sjöng och en man och kvinna dansade. Klassiska flamenco kläder och även detta ett måste att uppleva.

Efteråt gick vi på tapas-restaurang-letande och hitta en i närheten av katedralen. God mat och stämning! Efteråt gick vi mot bar området runt Calle Elvira och satte vi oss på en bar och tog en drink, satt och pratade om allt möjligt innan vi gick vidare till en annan bar och upprepade proceduren. Bussen tillbaka mot Alicante gick 3.30, men redan vid halv två kände vi oss färdiga så vi tog en taxi till stationen och väntade där istället.

Granada är helt fantastiskt! Mycket grönska, fina och kulturella byggnader och trots mycket folk så var känslan fridfullt och lugnt. Inte alls lika stressigt som Alicante med massa bilar och ljud överallt. Fina områden och gå runt i och hade gärnat stannat någon dag till för att kunna utforska mer. Granada ligger en bit upp i bergen, så luften upplevdes friskare och dessutom kände man höjdskillnaden i öronen när man åkte bussen till och från och till och med vattenflaskan knycklades ihop på hemvägen. Samma som sker när man går ner för landning med flygplan.
Granada är helt klart mycket bättre än Alicante på alla plan förutom att det inte finns någon strand och att det blir väldigt varmt under sommaren.

Fina Alhambra med utsikt och grönska!

Katedralen

Massa olika té sorter

Río Darro

Denna lördagen var det något speciellt och det var en parad och folk hade typiska kläder på sig
Flamenco

Tapas dags med paella, gazpacho, patatas bravas, queso, pollo, sardinas