Viva España

Som sagt 7.55 lyfte vi från ett grått och regnigt Landvetter och sedan knappt 3,5 timme direkt flyg till Alicante där solen sken. Allt flöt på toppen, ingen krånglig passkontroll (ingen alls faktiskt), väskan kom rullandes på bandet och jag hittade ut till taxisarna. Oj, vad varmt det var!
Första stoppet var vid ett hotell där jag skulle hämta ett kuvert med nyckel och lite mer info i innan vi rullade vidare mot min nya adress. Hittade ingången, första nyckeln fungerade fint och sedan hissen upp till fjärde plan och dörr D. Låste upp och möttes av två nyfikna ansikten! Kimly och Marije, båda från Holland och varit här sedan januari och ska stanna till juni. Sedan bor det en till tjej, från Korea, i lägenheten men hon visar sig typ aldrig och bara inne på sitt rum. Rummet är fint och stort, två sängar, skrivbord, garderob och en balkong/terass som löper längs fasaden och de andra rummen kan gå ut på denna med. I övrigt finns det två badrum, en med dusch och en med bara toa. Ett kök och ett vardagsrum. Så typiskt spankt, lite halv shabbigt men ändå mysigt och helt okej standard. Marije skulle iväg till stranden med några andra inom runt halv ett, så hann packa upp en del innan det blev dags för solkräm och strandväska. Kändes så overkligt och lite flashabck från Mallorca kom tillbaka. Inom 30 min tar man sig från där vi bor till havet! Vi mötte upp två andra, varav en svensk till som även hon hette Emma. Tydligen finns det någon mer Emma som också är svensk, så det har blivit som en rolig grej att alla svenskar heter Emma. La oss på stranden i bikini, men när solen var framme var det varmt och skönt men när den gick i moln blev det lite kyligare. Ska väl försöka få lite färg på denna bleka kropp i alla fall. Efter ett tag kom det några fler, även en svensk kille. Samma som på Mallorca är det även mycket tyskar här...
Göttade oss där ett tag innan jag och Marije begav oss hemåt och via mataffären. Alla stora har ju stängt på söndagar men några mindre har öppet som tur var. Köpte det viktigaste och får gå och handla lite större imorgon efter skolan. Göra matschema och handlarlista! Spännande men lite klurigt. 
 
Har nu ikväll bara hängt på rummet, grejat, packat upp och försökt bo in mig och ska ladda upp inför första skoldagen imorgon. Än så länge är allt toppen och känns som att jag haft tur med mitt boende och rumskompisar. De går och sjunger och det är lättsam stämmning och man kan sitta på var sitt rum och bara vara tyst och sedan går man kanske till köket, pratar lite och går tillbaka liksom! Alla lagar sin egen mat och vi måste fixa toapapper, städgrejer själva men det var lite att när det är slut så köper någon det och man delar på sånt och inget större problem med det. 
 
Vad skönt det var att komma tillbaka till Spanien. Man känner sig som hemma liksom. Man hör folk prata spanska, folk ropar saker till en, mataffären. Nästa som att vara tillbaka i Palma och jag har bara gått och lett hela dagen :)
 
Lite bilder från dagen. Bilder på rum och lägenhet kommer någon annan dag. 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0