Fiesta de Santa Faz

Och nej, det är ingen sådan fiesta igen som ni tror.. Fiesta på spanska betyder även helgdag och andra torsdagen efter påsk är en helgdag och bara för Alicante. Traditionen är att man ska gå från Alicante till den lilla byn Santa Faz ca 7 km gångväg. Något religöst är det ju så klart, men kommer inte ihåg exakt vad det är. Något med att när Jesus hängde på korset så torkade någon hans ansitke med en trasa eller något och så antagligen någon koppling till denna lilla by och att folk vallfärdar hit för att få se en bild på Jesus ansikte.. typ...
Men det har blivit mer som en folkfest och mängder av folk vandrar och större vägar är avstängda för biltrafik. Egentligen skulle jag gått med andra, men den ena svarade inte och den andra ville gå mycket tidigare och eftersom födelsedagsfirandet blev lite sent så föredrog jag att gå själv lite senare. Strax innan 10 vandrade jag iväg mot centrum där man skulle börja ifrån. Den officiella starten var kl 8, men tänkte det går ju folk hela tiden därifrån men när jag kom dit var det typ ingen... Traditionen är också att man går med bambupinnar, så det låg rester från dessa på gatorna. Så lekte lite Hans och Greta för att hitta vägen i början, men sen såg jag fler och fler människor så allt löste dig. 
 
Man kan säga att det finns tre olika grupper som vandrar:
1. de som gör det för religionen
2. vanliga människor och familjer som vandrar för att det är en tradition och spendera en trevlig dag tillsammans
3. ungdomarna som ser det som ett tillfälle att dricka alkohol
 
Spanska ungdomar är så roliga, eller så är alla ungdomar såhär och jag som blivit gammal... I alla fall roliga att titta och lyssna på och de gick och drog kundvagnar fyllda med dricka och mat och vissa hade på sig skojjiga kläder. Detta börjar alltså på förmiddagen och håller på ett antal timmar framöver...
 
Vägen dit var väl inte så bedårande, bara vanliga bilvägar. Det tog runt 1,5 att gå och väl framme var det ännu mer folk. En låååång kö in till kyrkan för att se Jesus ansiktet, men jag hoppade över det och gick vidare i byn istället. En stor maknad med massa stånd om mat, godis, souvenier och andra prylar. Matställena är så trevliga när de har stora grillar och stekar massa typiska spanska korvar och köttbitar och massa minnen från Mallorca kommer upp och man bara tittar facinerande! Stort leende!
Solen sken, blå himmel och det var varmt och skönt. Efter ett tag räckte det och jag började gå hemåt och var väl hemma runt halv tre och hann vara hemma runt 10 min innan det började ösregna, åska och blixtrar... 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0