Dagens äventyr: Dykning

Jag och Nelly tog open water dyk-certificat med skolan förra hösten och sedan dess har vi inte dykt. Vi har pratat hela våren och hela tiden här nere att vi måste iväg och dyka. Så nu 6 dagar innan Nelly ger sig hemåt så blev det äntligen av. Innan hade jag gjort ordning lite picknick lunch och bakat kladdkaka som vi åt på stranden. Nelly fyller år på onsdag så det var lite till anledning för detta. Mellan Palmanova och Magaluf låg dykcentret som heter Norwaydive. Alltså norskar som har det, men instruktören pratade väldigt bra svenska så det var tryggt och skönt. Vi åkte sedan iväg till El Toro där själva dyket skulle ske och vi klev i från land. Alltså åkte vi inte ut med båt mitt i havet som annars är vanligt att man gör. Men enligt guiden är det typiskt skandinaviskt att dyka från land och han menade på att det inte blir lika stressigt och då mycket säkrare och tryggare. Så det var jag, Nelly, instruktören och två assistenter, så vi var omgivna av hjälp. Sätta ihop paketet med tub, väst och alla slangar och sedan var det dags att dra på sig våtdräkt och på med hela paketet. Hade glöm av hur tungt det är att bära på land, men hur otroligt lätt det sedan blir i vattnet. Totalt var vi nere i 51 minuter under vatten ytan och högsta djupet var 15.9 meter. Vi såg baracudor, sjöstjärnor, sjögurkor och massa fiskor i olika former, färger och storleker som jag inte har en aning om namnet på. Upp till ytan kom vi med stora leenden. Lite ovant i början tyckte jag att det var, men efter ett tag kom man in i det och kunskaperna satt kvar. Tror helt klart att det kommer bli ett dyk till under mitt år här nere. 
 
Louise Johansson - Au pair i NJ, USA
2013-10-31 @ 04:21:39
URL: http://louiseaupair.webblogg.se

Varför ska din kompis åka hem?

Svar: Hej! Har svarat i ett inlägg!
Emma Svensson




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0