En liten bit av Kina

Då var två dagar med eftermiddags lektioner avklarade och hoppas verkligen inte att det blir något sådant min sista vecka nästa vecka. Men eftersom det har blivit lite sent de senaste två kvällarna så har det ändå varit lite skönt att börja senare. Tänk att jag bara har 1 vecka kvar i skolan, men det känns bra att lämna skollivet igen för ett tag. Enligt mig finns det typ tre faser i spanskan. I början är det så klart svårt innan man kan börja prata lite och göra sig förstådd, sedan när man kan prata någorlunda bra är det roligt och man känner sig duktig och motiverad att lära sig mer. Sedan kommer sista stadiet som typ aldrig tar slut.. Nu när du kan såpass bra att det är dags att blanda in andra meningsuppbyggnader för att få fram mer exakta och specifik innebörd i det du vill säga. Man kan verb reglerna, men nu kommer alla undantag som man kan använda ändå och meningar som varit fel innan, är plötsligt rätt... 
Detta förvirrar jättemycket och när man pratar har man inte tid att tänka på den exakta betydelsen man vill säga eller om händelsen är trolig i nutid eller dåtid.. 

-Parece que es un ladrón
-Parece que sea un ladrón

Första meningen: det verkar/tror vara en tjuv
Andra meningen: hm.. Det verkar som om att det är en tjuv, personen agerar på det sättet. 
Ja ni fattar ju... Rörigt!! 

I onsdags fick vi en liten del av Spanien, igår en liten del av Mexico och idag en liten bit av Kina. Jag, Jasmine och Diana åt middag på en Kina restaurang. Jasmine och jag har varit i samma klass sedan starten och hon är från Kina. Diana var vi med lite i början. 
Jasmine åker iväg en vecka och kanske inte hinner tillbaka innan jag åker så vi passade på med en middag tillsammans. Under tråkiga perioder på lektionerna sitter vi alltid och småpratar lite lågt om annat, skrattar tillsammans åt saker eller ibland räcker det bara att titta på varandra för att fatta vad den andra personen tänker om något som någon annan sa eller så... Haha!! Sista tiden har det väl blivit lite mer när lektionerna inte varit så roliga!! Vet inte hur jag ska klara mig nästa vecka i skolan utan henne.. 
Maten var i alla fall god och vi hade trevligt. Jasmine har lite kineiska med några barn i en familj och de kom till restaurangen också och det slutade med att pappan betalade för oss. Man tackar!! 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0