Curso de cocina + una visita de Suecia

Först skola som vanligt och efteråt skyndade jag mig pannkaksätande ner mot hamnen för att möte upp Dennis som väldigt spontant igår bokade flyg från Mallorca och hit för att ta en liten paus i cykeltränandet. Trevligt!
Vi gick runt längs hamnen lite och satte oss på en bänk och bara njöt i solen. Så skönt, men lite blåsigt kallt men temperaturen från imorse hade verkligen ökat. Vi lämnade av grejerna hemma oss mig och gick vidare mot Mercadona. Tillbaka hem och bara slappade lite innan jag var tvungen att ge mig iväg igen. Genom skolan var det anordnat en spansk matlagningskurs så vi var ett par stycken som möttes upp och vidare till restaurangen som det hölls på. Det var väl inte riktigt en sådan riktig matlagninskurs som man hade tänkt sig, men en stor sal med massa små stationer som det "brukar" vara... Detta var i en vanlig restaurang med ett vanligt litet restaurangkök. Så kocken som höll i det hade förberett i princip allt innan och det enda vi gjorde var att blanda lite och hälla i ingredienserna i pannan, så det var väl lite tråkigt.. Men vi gjorde spansk omelett, Tortilla, och två olika sorter Paella. En klassisk och en typiskt för Alicante området. 
Det blev gott och det är väl huvudsaken egentligen, kocken var trevlig och vi hade en trevlig stund med massa vänner!!
 
Tortilla: Stekt potatis och lök i småbitar och blandat med ägg. När man ska vända omeletten i stekpannan så lägger man en tallrik över och sedan vänder upp den på tallriken och sedan tillbaka ner i stekpannan. Kocken misslyckades tre gånger först och halva smeten kom på golver eller bänken... För mycket smet och för liten tallrik! Haha!

Till höger den typsika för Alicante området. Till vänster en klassisk. Dessa två med bara skaldjur!
Pyttelilla och trånga köket

Rumskompis Marije 

Min grupp. Jag, Cecilia, Marije, Kimley, Nikolai
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0