Tisdag 29 oktober - Nu vänder det

Väderprognosen hade lovat regn hela dagen, men under förmiddagen var det fortfarande skaplikt väder med lite sol och moln. Direkt efter att jag lämnat av barnen åkte jag med Nelly hem till sig. Först ett stop på Lidl för att köpa lite brunch tillbehör. Hem och äta ute på terassen. Sedan började vi göra en Sverige korg som Nelly ska ge sina VF när hon åker. Rikigt fin blev den faktiskt. 
 
Därefter påbörjade vid tårtbotten-bak. Då Nelly äntligen fyller år imorgon skulle hon ha något att bjuda familjen på. Även om inte "riktiga" volymmått fanns blev bottnarna väldigt fina och bra. Lunch och sedan var vi två som två zombies och beslöt oss för att ta siesta en stund innan barnen skulle hämtas igen. Det är då det börjar. Mörkret kommer, dimman, blåsten, regnet och slutligen blixtrarna och åskan... Helt ofattbart hur vädret här nere kan vända på 5 minuter.
 
Frukostvyn
När vi sedan vaknade. 
I ett sådant läge hjälper bara en sak:
Kaffe och mellanlagret av tårtbottnarna som inte blev så fina!
 
Vi åkte snabbt iväg mot skolorna så att vi skulle få parkering långt fram. Tydligen kommer regnet här från Sahara och drar med sig sand. När det sedan kommer hit och sanden blandas med regnet och marken blir det jättehalt. De inhemska vet om det, men det är alla andra som bara kör på och inte sänker hastigheten. Så på 120 km/h-motorvägen kördes det i ca 60 km/h.. Olyckor hade redan skett längs vägen och man hörde och såg polisbilar och brandbilar. På vägen ringer min VM och säger att jag ska skynda mig så att jag får parkering och förstod väl inte just då vad som skulle komma att vänta mig. Egentligen parkerar vi aldrig nere vid skolan när vi hämtar Storis för det är kaos då och när det regnar ändrar alla sig och parkerar nere vid skolan istället. Så det var mer kaos där än vanligt. Regn här nere är en vääldigt stor grej så för en Boråsare är det liksom bara att gilla läget och det är inte hela världen med regn. Alla tryckte in sig under det lilla tak som finns, paraplyer över allt, stressade föräldrar som bara vill därifran, bilar står kors och tvärs och mitt i detta komma världens åskknall och alla skriker. Haha! Stod och småskrattade för mig själv, så komiskt! När vi äntligen kommit ifrån parkeringen åkte vi mot Mellans skolan, men måste åka en liten omväg för det har blivit en jättestor vattensamling på en tvärgata och en vil har fastnat i den. Men vi kommer fram och Storis springer och hämtar henne medan jag sitter kvar. Därefter var det dags för Lillen och tillslut var vi äntligen alla samlade. I bilköerna tillbaka mot motorvägen ringer VP och undrar om vi kan hämta honom och vi skulle inte hinna hem mellan så det blev att åka in till Palma också. Vägen dit tog dubbelt så lång tid som det egentligen ska göra och sedan vänta ca 20 min på att VP ska sluta. På något sätt lyckades jag underhålla barnen bra under hela tiden och det blev inte mycket gnäll!!
 
Så slutligen kom vi äntligen hem, mamman gjorde mat och de kunde gå och lägga sig och lika så jag.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0